Linkbuilding is een van de belangrijkste SEO tactieken. De ranking die jouw online platform in de zoekmachines heeft, wordt door veel factoren beïnvloedt. Toch blijft linkbuilding een van de zwaarst meetellende factoren voor SEO.
Als je de SERP (Search Engine Results Page) van een concurrerend zoekwoord bekijkt, merk je dat de eerste 50 websites backlinks naar zich toe hebben. Het lijkt er dus sterk op dat relevante links zelfs essentieel zijn om hoog in zoekmachines als die van Google te scoren.
Waarom starten met linkbuilding?
Er zijn verschillende redenen om met linkbuilding te starten. Stel bijvoorbeeld dat jij met je webshop in wilt spelen op een huidige trend. In dit geval is jouw doel zo snel mogelijk gevonden wordt door mensen die op zoek zijn naar het product in kwestie. Je wilt in dit geval dus hoger in Google komen. De meeste trends zijn van korte duur en je kunt het je dus niet veroorloven om af te wachten of je ranking organisch verbetert. Jouw webshop heeft in dit geval een snelle boost nodig. In dit geval is het aan te raden om linkbuilding te combineren met een Ads-campagne.
Een andere reden om met linkbuilding te starten, is om de online autoriteit van je bedrijf in zijn geheel te verbeteren. Als ondernemer ben jij je vast bewust van de kansen die het online medium te bieden heeft. Online heb je een gigantisch bereik. Bovendien kun jij je door middel van SEO ook gericht op bepaalde zoekwoorden focussen. Hierdoor haal je niet zomaar bezoekers binnen, maar zal de bezoeker ook daadwerkelijk interesse hebben in je producten. Door hoger in Google te komen, vergroot je dus niet alleen de naamsbekendheid en het aantal bezoekers, maar ook de omzet.
Linkbuilding is handig voor iedere internetondernemer
Linkbuilding kan een handige techniek zijn voor vrijwel iedere ondernemer die online een hogere omzet als doel heeft en dus hoger in Google wil komen.
Of jij nou net je webshop bent begonnen of al een langere tijd online actief bent, linkbuilding is over het algemeen geen slecht idee. Toch komt er veel bij linkbuilding kijken. Als je de linkbuilding zelf verzorgt, is het belangrijk dat je precies weet hoe je dit het beste kunt verzorgen. Laat je de linkbuilding door een ander verzorgen? Dan is het belangrijk dat je voor een professionele partij kiest.
De zoekmachines zien graag een organisch linkprofiel
Door middel van linkverwijzingen kun je de zoekmachines dus laten denken dat jouw platform belangrijk is. Betekent dit dat je zoveel mogelijk linkverwijzingen op externe websites moet laten plaatsen? Zeker niet, want de zoekmachines kijken niet alleen naar het aantal externe backlinks dat je ontvangt.
Ook de kwaliteit en relevantie van de externe webpagina hebben invloed op hoe effectief de linkverwijzing is. Komen er verwijzingen te staan op allerlei websites die totaal niet relevant zijn? Of belandt de linkverwijzing op websites die bij de zoekmachines als spam-websites bekendstaan? Dit kan tot averechtse resultaten leiden. Jouw linkprofiel is in dit geval namelijk niet langer organisch en de zoekmachines herkennen dit.
De algoritmes van de zoekmachines zijn in 2020 slimmer dan ooit tevoren. Het is dan ook van belang dat je gebruik maakt van een gedegen strategie en niet simpelweg zoveel mogelijk verwijzingen laat plaatsen. Helaas zijn er veel bedrijven die er pas achter komen hoe ingewikkeld linkbuilding is als het eigenlijk al te laat is. Als een bedrijf een Google penalty heeft, wordt dit bedrijf slecht of helemaal niet gevonden. Voorkom een Google penalty door je zoekprofiel organisch te houden. Is het te laat en heb jij al een penalty? Wees je er dan van bewust dat dit probleem op te lossen is. Bij Ranking Masters gaan we graag met je in gesprek om te bepalen hoe jouw penalty zo snel mogelijk verholpen kan worden.
Natuurlijke groei
Het liefste hebben Google en andere zoekgiganten dat de externe backlinks naar jouw website of webshop op een natuurlijke manier ontstaan. Waarom dit het geval is? Achter de zoekmachines gaan commerciële bedrijven schuil. Om zoveel mogelijk gebruikers te krijgen en te behouden, moeten zoekmachines hun gebruikers de juiste resultaten tonen. Als je gebruik maakt van een zoekmachine, wil je een overzicht van belangrijke en relevante pagina’s. Als de zoekresultaten met het grootste gemak beïnvloed zouden kunnen worden, krijgt men niet meer de juiste resultaten te zien. Vandaar dat grote zoekmachines een uitgebreid algoritme hebben om te kunnen beoordelen of een website of webshop een natuurlijk linkprofiel heeft.
De meest relevante resultaten
Wanneer we het over zoekmachines hebben, wordt Google vaak nog in dezelfde adem genoemd. Het bedrijf is de ontwikkelaar van de bekendste zoekmachine ter wereld. Dagelijks worden er miljarden zoekopdrachten uitgevoerd op dit platform. Waarom juist de Google zoekmachine zo ontzettend geliefd is? Vooral doordat het algoritme van deze zoekmachine ontzettend goed werkt. Hierdoor krijgt men echt de meest relevante en belangrijke resultaten te zien. De kans is groot dat ook jij zelf de voorkeur aan deze zoekmachine geeft.
Voor zoekmachines is het tonen van de meest relevante resultaten dus zeer belangrijk en hetzelfde geldt voor de gebruikers. Om deze reden blijven zoekmachines hun algoritmes ontwikkelen om het verschil tussen natuurlijke en onnatuurlijke backlinks te herkennen. Een effectieve linkbuildingstrategie zal er in de toekomst dan ook anders uitzien dan momenteel het geval is. Bij Ranking Masters blijven we de updates van de grote zoekmachines nauwlettend in de gaten houden.
Hoe behoud je een natuurlijk linkprofiel?
Grote zoekmachines geven nooit precies weg hoe hun algoritme werkt. Zodra het exacte algoritme bekend is, zal het niet lang duren voordat het iemand lukt om het te manipuleren. Wel zijn er factoren bekend die meespelen bij het beoordelen van de ranking van een website of webshop.
Ook is men bekend met veel van de factoren aan de hand waarvan Google en andere zoekmachines beoordelen of een linkprofiel natuurlijk is. Om te beginnen is het belangrijk dat de meeste linkverwijzingen afkomstig zijn van kwalitatieve websites. Een linkverwijzing vanaf een website van lage kwaliteit is veel minder waard. Kwalitatieve links zijn dus essentieel.
Websites die puur gemaakt zijn voor linkbuilding zijn gemakkelijk te herkennen. Het plaatsen van een backlink op dergelijke websites kan op de langere termijn zelfs tot averechtse resultaten leiden. Zo staat Google het bijvoorbeeld niet toe dat bedrijven hoger scoren door middel van gekochte links en wordt dit bestraft als men het detecteert.
Betekent dit dat het kopen van backlinks niet effectief is? Niet per se, er zijn veel bedrijven die hun backlinks kopen en hier een mooie progressie mee boeken. Zolang je linkprofiel er organisch uit blijft zien, dan is er geen probleem. Het is voor de zoekmachines dan onmogelijk om te detecteren of jouw linkverwijzingen wel of niet gekocht zijn.
Het kan echter wel een uitdaging zijn om je linkprofiel zo organisch mogelijk te houden. Daarom is het aan te raden om de linkbuilding door een professional te laten verzorgen of om voor natuurlijke linkbuilding te kiezen. Echter, werkt natuurlijke linkbuilding lang niet altijd even snel.
De kwaliteit van een website beoordelen
Als je een linkprofiel natuurlijk wilt houden, is het dus van belang dat je goed nadenkt over welke websites het meest kwalitatief zijn. Je kunt de website zelf bezoeken om na te gaan hoe de kwaliteit is. Ga bijvoorbeeld goed na of de content op de website professioneel geschreven is.
Als de website volstaat met spellings- en grammaticafouten, zegt dit al veel over de kwaliteit. Het bedrijf Moz heeft een toolbar ontwikkelt die vrij nauwkeurig in kan schatten welke waarde aan een website wordt toegekend.
Wel heeft het bedrijf lang onderzoek gedaan naar de verschillende factoren die belangrijk zijn voor de ranking van een website. Hierdoor kun je met Moz vrij goed beoordelen of een website of webshop goed of niet goed rankt.
Door je linkverwijzingen op websites te plaatsen met een hoge DA-waarde, is de kans groter dat de verwijzingen ook echt tot een betere ranking in de zoekresultaten leiden. Het is dus geen slecht idee om een website vooraf altijd goed te analyseren met behulp van Moz, maar ook met je eigen ogen.
Kies websites op basis van relevantie
Naar een website of webshop met een organisch linkprofiel, wordt voornamelijk gelinkt vanaf websites uit dezelfde branche. Er zijn bijvoorbeeld bijna geen redenen te bedenken waarom de website van een kledingwinkel naar een loodgieter zou linken, om maar een voorbeeld te noemen. In de praktijk kan dit altijd een aantal keer voorkomen, maar als alle verwijzingen totaal niet relevant zijn, is dit opvallend.
dit geval is er geen sprake van een organisch linkprofiel. Het beste kun je dus linkverwijzingen verzamelen vanaf websites uit dezelfde branche. Op deze manier behoud je een organisch linkprofiel en zien de zoekmachines dat jouw medium een autoriteit is in de betreffende branche.
De kans is groot dat jij binnen je eigen branche al een netwerk hebt opgebouwd. Hierdoor wordt het gemakkelijk om zelf al een aantal linkverwijzingen te regelen. Indien dit niet het geval is, kan een professionele partij je helpen bij het creëren van relevante backlinks.
Een natuurlijk linkprofiel is niet perfect
Een organisch linkprofiel is over het algemeen niet perfect. Een website of webshop die op organische wijze groeit, heeft namelijk geen controle over de linkverwijzingen. Hierdoor zullen er vrijwel altijd linkverwijzingen op minder kwalitatieve websites belanden. Vooral naarmate de bekendheid van een website toeneemt, wordt deze kans steeds groter. Een natuurlijk linkprofiel is dan ook nooit helemaal perfect. Ook de anchorteksten naar een website met een organisch linkprofiel, zullen niet allemaal precies het zoekwoord zijn waarop de website gevonden wil worden. Het is opvallend als alle linkverwijzingen naar jouw pagina dezelfde anchor tekst hebben.
Hoe verschillende linkbuilders hiermee omgaan, verschilt in de praktijk enorm. Sommige linkbuilders houden hier veel rekening mee. Zo worden er nu en dan expres minder kwalitatieve of relevante linkverwijzingen geplaatst, om op deze manier een organisch linkprofiel te behouden. Andere linkbuilders besteden hier minder aandacht aan en gaan ervan uit dat deze linkverwijzingen vanzelf zullen ontstaan. Het is altijd een goed idee om bij linkbuilding een aantal verschillende anchorteksten te gebruiken.
Verschillende soorten backlinks
Dat je een organisch linkprofiel probeert te behouden, betekent ook dat backlinks van verschillende soorten platforms dient te verkrijgen. Bij een website met een natuurlijk linkprofiel zal een deel van de backlinks in blogteksten verwerkt worden en zal een gedeelte van de backlinks uit partnerlinks bestaan. Je kunt de linkverwijzingen op een startpagina laten plaatsen, maar het is opvallend als dit soort backlinks bijna je gehele linkprofiel beslaat.
Een goede linkbuilder zal de verhoudingen daarom nauwlettend in de gaten houden. In tegenstelling tot wat veel mensen tegenwoordig denken, hoeft een startpagina link dus zeker niet slecht te zijn. Het is zelfs beter als je af en toe ook vanaf een startpagina linkt, mits je dit niet te vaak doet. Je linkprofiel moet simpelweg natuurlijk blijven!
Verschillende vormen van linkbuilding
Er zijn verschillende manieren waarop je kwalitatieve links naar je website kunt verkrijgen. Het is voor de meeste mensen in ieder geval geen optie om op organische groei te wachten, zeker voor commerciële bedrijven niet. Er zijn diverse manieren waarop je actief kunt linkbuilden.
Het inkopen van linkverwijzingen gaat tegen de richtlijnen van Google in, maar is in de praktijk vaak wel effectief, mits de juiste technieken gebruikt worden. Let hierbij bijvoorbeeld goed op de factoren die we hiervoor benoemd hebben. Toch zijn er ook whitehat-methodes om nieuwe linkverwijzingen naar je website of webshop te vergaren.
Gastblogs
Om te beginnen kan het laten schrijven van gastblogs een effectieve vorm van linkbuilding zijn. Het is niet de snelste manier om aan nieuwe linkverwijzingen te komen, maar het zorgt wel voor backlinks van hoge kwaliteit.
Bij deze vorm van linkverwijzing benader je specialisten binnen de branche om hen te vragen of zij als experts een stuk voor op je website willen schrijven. Veel mensen zullen hun kennis graag met anderen delen. Als je de schrijvers vervolgens vraagt om een linkverwijzing naar het blog op jouw website te plaatsen, zullen veel mensen dit inderdaad willen doen. Het resultaat is dat je relevante backlinks naar jouw website krijgt.
Jouw eigen blog
Ook het bijhouden van een eigen blog kan een goede manier zijn om op een natuurlijke manier linkverwijzingen naar je domeinnaam te krijgen. Echter, is dit geen actieve vorm van linkbuilding. Het is daarom verstandig om hiernaast ook nog andere technieken te gebruiken. Door je blog regelmatig te updaten en te vullen met interessante informatie, bouw je een autoriteit op binnen de branche. Na verloop van tijd zullen geïnteresseerden weten dat zij voor betrouwbare informatie jouw platform kunnen bezoeken. Uiteindelijk kan dit ertoe leiden dat anderen zelf besluiten om backlinks naar de nuttige informatie op je platform te plaatsen.
Websites waar iedereen een link kan plaatsen
Er zijn op het digitale medium ook diverse websites te vinden waar je eenvoudig een linkverwijzing kunt plaatsen. Hiermee bedoelen we niet dat je op ieder forum dat je tegenkomt een linkverwijzing moet plaatsen. Dit gaat namelijk tegen de richtlijnen van de meeste fora in. Bovendien kunnen te veel van dergelijke backlinks tot een onnatuurlijk linkprofiel leiden, waardoor de resultaten averechts zullen zijn. Waar je wél aan kunt denken, zijn bijvoorbeeld websites als Mix. Hier kun je gemakkelijk een backlink plaatsen naar een van je blogposts.
Het is aan te raden om vooraf na te gaan of de website in kwestie no-follow of follow links plaatst. No-follow links zijn linkverwijzingen die genegeerd worden door de zoekmachines. Deze verwijzingen worden dus niet meegenomen in het algoritme van zoekmachines als die van Google. Als een website enkel no-follow linkverwijzingen plaatst, dan heb je hier niets aan, voor wat linkbuilding betreft. Een no-follow backlink kan uiteraard wel fijn zijn om meer verkeer naar je online platform te leiden.
De toekomst van linkbuilding
Linkbuilding wordt al een lange tijd gebruikt om hoger in Google te komen. Toch worden de algoritmes van zoekmachines als die van Google steeds slimmer. In het verleden is het al meerdere keren voorgekomen dat een Google update, linkbuilding drastisch heeft veranderd. Zo bracht de zoekgigant in 2012 bijvoorbeeld Google update “Penguin” uit.
Vanaf deze update is het niet langer mogelijk om iedere backlink met dezelfde ankertekst te linken. Als de ankertekst bij iedere backlink exact hetzelfde is als het zoekwoord, resulteert dit in een Google Penalty.
Penguin is slechts één van de Google updates die effect heeft gehad op linkbuilding. Ook in de toekomst kan een Google update de werkwijze van linkbuilding drastisch veranderen. Het is daarom aan te raden om de updates van deze zoekgigant nauwlettend in de gaten te houden.